Sabtu, 17 Oktober 2015

Banyu karing
Hobynya ilam paltujuh ni katuju banar jua maunjun, kalu maunjun kada tahu rami kah kada kah nang panting bila kawan tulak maka tulak jua maunjun. Tulak mulai jam 6 subuh udah tulakan ka ampah gambut masuk kadalam jadi maunjun tu basusur mulai pasar arba sampai handil gayam tahayau jua handil handil... sudah jam 2 an ari kada tadapat jua sei atawa tatabukan nang dalam maklum udah musim kamarau urang haja udah habis mangatam. Kuliah iwak kadada saikung ikung... balalu mauk ai pikiran... akhirnya talihat ada dadanauan ditangah pahumaan balalu turun ai mandatangi sakalinya banyunua surut jua han ingkah lintuhut nyata nya kadada iwaknya. Mun kada ini baik aku mawaluhi kakawanan atawa orang lain ha. Balalu aku baduduk sambil maunjun..  jadi banyunya sampai ingkas dada.. malihat kawan saurang maunjun banyu nya ingkas data maka turun jua maumpati. Imbah baparak balalu maulur unjun sakalinya surut banyunya... langsung mambalik unjun dan mancucuk cucuk danau tadi ha surut banar banyu lah... tatawa aku dalam hati, kuwaluhi ikam jar ku... kada barapa naik am katabing.. kada lawan ada pulang nang datang mamaraki aku dan langsung maulur unjun imbahnya balalu mambalik unjun dan mancucuk cukuk danau surut jua lah... tatawa pulang aku.. sampai beberapa ikung... kuwaluhi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar